Skoleelevene i Zimbabwe hardt rammet av pandemien

Skolene i Zimbabwe har endelig åpnet opp igjen etter lang tid. I periodene der skolene har vært stengt grunnet Covid-19, har over 4,6 millioner barn og unge i Zimbabwe vært uten både undervisning og det trygge skolemiljøet. Hva er egentlig konsekvensene av flere måneder uten undervisning for elevene i Zimbabwe? Og hva gjør Sabona for å hjelpe elevene?

Grunnskoleelever som får utdelt skolelunsjer fra Sabona under lockdown. Dette er til stor hjelp for mange familier. 

Grunnskoleelever som får utdelt skolelunsjer fra Sabona under lockdown. Dette er til stor hjelp for mange familier. 

Gjennom pandemiens tøffe måneder, har barn og unge i Zimbabwe blitt kraftig berørt av nedstengningen av skoler. Dette inkluderer et enormt tap av læring, og problemer knyttet til både fysisk og mental helse. I tillegg er det flere elever som har droppet ut av skolen. Disse konsekvensene har spesielt rammet barn og unge på landsbygda i Zimbabwe der det er begrenset tilgang til alternativ undervisning og hjemmeskole. Svært få har internett og digitale læringsplattformer. Mange lærere som underviser på landsbygda er som oftest bosatt i større byer, og under lockdown måtte de bli i hjembyene sine.

Det er tydelig at pandemien har satt tunge spor ved å forsterke ulikhetene mellom barn og unge som har tilgang på ressurser, og barn og unge som ikke har det. 

Matstasjoner på skolene var starten på Sabonas historie. Det sikrer barn et måltid om dagen og øker egenskapen til å lære og ikke minst styrker insentivet for foreldre å sende barna på skolen.

Matstasjoner på skolene var starten på Sabonas historie. Det sikrer barn et måltid om dagen og øker egenskapen til å lære og ikke minst styrker insentivet for foreldre å sende barna på skolen.

Til tross for at skolene nå har åpnet opp igjen, er det mange elever som sliter med ettervirkninger av skolenedstengningene. På videregående nivå, kreves det at elever gjennomfører eksamener på slutten av året. Uten undervisning og mangel på alternative læringsplattformer, er de fleste elever lite forberedt til eksamen. Elever føler på psykisk stress, siden det er vanskelig å håndtere presset av å fullføre to år med pensum på kun et par måneder.

Skolestart på grunnskolen i Lupote, men det er ikke nok klasserom så undervisning må foregå under et tre. Dette er en av 38 skoler som Sabona støtter elever ved.

Skolestart på grunnskolen i Lupote, men det er ikke nok klasserom så undervisning må foregå under et tre. Dette er en av 38 skoler som Sabona støtter elever ved.

Konsekvensene av å ikke gjennomføre eksamen innebærer at elever ikke består grunnleggende utdanning og det er dermed ikke mulig å fortsette til høyskole eller universitet. På grunnskolenivå, fortsetter barn og unge å gå opp i klassetrinn til tross for mangel på tilstrekkelig undervisning. Dette medfører at svært mange barn i grunnskolen havner bak akademisk, og sliter med å ta igjen tapt læring. Dette er selvsagt frustrerende og motivasjonen til å fortsette svekkes.

For mange av elevene i Zimbabwe, er ikke skolen bare en arena for undervisning, men også et trygt sted der man kan få et avbrekk fra en ellers belastende hverdag. Da skolene stengte ned, økte også risikoen for vold og misbruk i hjemmet, ettersom mange elever mistet det trygge skolemiljøet. Den psykiske belastingen har blant annet ført til at barn og unge dropper ut av skolen, og/eller flykter hjemmefra på leting etter arbeid. 

Sab slett 3.jpg

Hva gjør Sabona?

FNs bærekraftsmål nr. 4: GOD UTDANNING

Utdanning er en av de viktigste sakene Sabona kjemper for i Zimbabwe, og per dags dato støtter Sabona skolegang til elever ved 38 skoler. Gjennom pandemien har Sabona jobbet hardt for å håndtere krisene som har oppstått som et resultat av skolenedstengningene.

Dette inkluderer blant annet å øke tilgang til digital læring på landsbygda, og å fortsette med matstasjonene som gir mat til mer enn 1300 elever, selv i perioder med lockdowns. Matstasjonene innebærer at matpakker bli delt ut slik at elevene kan ta det med hjem.

Ettersom skolene som Sabona samarbeider med i Zimbabwe har åpnet opp igjen, er det viktig å jobbe for å unngå at elever dropper ut samt å sikre at flest mulig elever får tatt igjen tapt læring. Sabona jobber derfor med å sette i gang tiltak som kan hjelpe elever med å ta igjen den tapte læringen, slik at flere er forberedt til et nytt skoleår og kan bestå nasjonale prøver.

Et av tiltakene er å betale lokale lærere ekstra for å ha undervisning i helgene. 26 lærere, herav 18 ungdomsskole- og videregåendelærere og 8 barneskolelærere, skal jobbe fremover for å ta igjen tapt undervisning! Dette er en svært viktig oppgave for Sabona. Å droppe ut av skolen kan få alvorlige konsekvenser. Vi gjør alt vi kan for å sikre fremtiden til kommende generasjon!

Har du lyst til å støtte oss eller bli bedriftspartner? Ta kontakt.
info@sabona.no

Noen av skolebarna går 20 kilometer ÉN vei, hver dag! Bil eller sykkel er det så og si ingen som har. Dersom det hadde gått en buss, har få råd til å ta den. Det blir lange dager og på kvelden venter arbeid hjemme i tillegg til lekser.

Noen av skolebarna går 20 kilometer ÉN vei, hver dag! Bil eller sykkel er det så og si ingen som har. Dersom det hadde gått en buss, har få råd til å ta den. Det blir lange dager og på kvelden venter arbeid hjemme i tillegg til lekser.

Forrige
Forrige

Vil skape vekst i Zimbabwe

Neste
Neste

Jonis Josef til Standup Aid!