Utdanning
17.200 BARN HAR FÅTT SKOLEGANG
Sabona gir barn mulighet til å gå på skole, og bidrar dermed til at skolene holdes åpne. Vi fokuserer også på videreutdanning fordi det er viktig for å beholde kunnskap i Zimbabwe.
-
Grunnskole
17.200 barn har fått skolegang gjennom Sabonas arbeid så langt. Sabona samarbeider med lokale skoler og gir sårbre barna en mulighet til å gå på skole ved å betale skolepenger og annet nødvendig materiell. Barna i fadderordningen (409 barn i 2021) har noe felles ved at de har mistet en eller begge foreldre og kommer fra en svært vanskelig bakgrunn. Gjennom vår fadderordning får de muligheten til å gå på skole og får en pause fra den tøffe hverdagen hjemme. På skolen er de også siket et næringsrikt måltid mat per dag. I tillegg til å støtte særlig vanskeligstilte og sårbare barn med skolegang på barne- og ungdomsskoler, har Sabona også hatt fokus på informasjonsarbeid rundt viktigheten av utdanning, for å sørge for at familier ikke trekker barna sine ut av skolen i vanskelige tider. Vi støtter nå barn og unge ved 38 ulike skoler med skolegang.
Sabona jobber daglig med FNs bærekraftsmål nr. 4 GOD UTDANNING, for å sikre inkluderende, rettferdig og god utdanning og fremme muligheter for livslang læring for alle.
Sabona er en stor støttespiller på de skolene hvor fadderbarna går, og bidrar med støtte til skoler slik at de kan holde åpent. Det kartlegges hvert år de utfordringer skolene står overfor og Sabona samarbeider både med Ministry of Health, skolene og lokalbefolkningen for å styrke tilbudet.
Flere skoler har fått hjelp til utvikling av infrastruktur; å få satt inn vinduer i klasserommene, støtte til opprustning av skolebyggene, bygg av lærerhus og sanitæranlegg. Sabona har også bistått med støtte til installering av vann og elektrisitet samt opprettelse av grønnsakshager. I tillegg til dette bidrar Sabona med tiltak som gjør det mulig for skolene å samle inn penger til videre vedlikehold. Skolene mottar hjelp til sportsarrangementer, skolelag har mottatt laguniformer i forskjellige idretter, støtte til å delta i og holde sports arrangementer. Skolene mottar også skolebøker, skrivebøker og annet nødvendig utstyr. Sabona har også bidratt med en Learning Lab som oppfyller kravene satt av regjeringen. To familier gikk sammen om innsamlingen som gir barna på Dopota Primary School tilgang til digital læring. Uten digital opplæring står barna sjanseløse i konkurranse med barn fra skoler i byene
-
Matstasjoner
Rundt 261.000 måltider deles ut årlig! Skolemat er viktig av flere grunner. Selvsagt er det viktig for et barns utvikling og læring. Men en vel så viktig faktor er at den er et viktig insentiv for at foreldre faktisk sender barna på skolen. Da er de sikret et næringsrikt måltid mat om dagen. Skolens matstasjoner handler grønnsaker fra “Sabona-grønnsakshager”, opprettet for sårbare grupper via vårt fokus på økt sysselsetting og generering av arbeidsplasser!
Skolemat-prosjektet representerer starten på Sabona i 1999, da grunnlegger Ynghild Solholm reiste til Zimbabwe og tok seg jobb som lærer. Hun oppdaget raskt at barna ikke evnet å lære da de besvimte av sult på skolen.
I 2023 har Sabona fem matstasjoner som sikrer 1.450 skolebarn ett varmt næringsrikt måltid per dag, skolegang samt engasjerer lokale kvinner som rullerer på å tilberede maten. Maten bedrer læringen og er svært positivt for samfunnet som helhet.
Sabona jobber for å få opp flere matstasjoner på flere skoler.
-
Youth Empowerment
Ungdom som dropper ut av skolen er et økende problem i Zimbabwe. Mange må bruke dagene til å hjelpe/forsørge familien, det er ingen muligheter for hjemmeskole, mange stryker på nasjonale prøver, tenåringsjenter blir gravide osv.
Konsekvensene er store; rus, prostitusjon, barneekteskap med mer. Youth Empowerment skal fungere som en brobygger mellom grunnskole og høyere utdanning. Målet med prosjektet er å gi sårbare ungdom mulighet til å gjennomføre og bestå skolegang gjennom støtte til skoleutgifter, materiell, ekstraundervisning og informasjons- og motivasjonsarbeid. Strykprosenten på avgjørende eksamener er høy, og Sabona mener en helhetlig tilnærming er avgjørende for å støtte ungdom gjennom videregående skole, og dermed gi unge muligheten til å skape en bedre fremtid for seg selv og samfunnet de lever i.
Sabona starter opp matvareproduksjon (grønnsaker og kyllingproduksjon) for denne gruppen. I tillegg skal det tilbys kurs i livsmestring.
Dette vil få store positive ringvirkninger for hele samfunnet, da flere i området vil kunne få opplæring og tilgang på inntekt ved salg av matvarer.
Development Centre (SDC) som skal bli en arena for opplæring, salg og sysselsettning. vil også bli viktig for dette prosjektet.
For å forhindre frafall fra videregående har det blitt avholdt motivasjonssamtaler i regi av studenter ved høyere utdanning som støttes av Sabona og Kavlifondet. Motivasjonssamtalene tar opp utfordringer som lange avstander, graviditet, lese- og skrivevansker, hjemmesituasjon, mangel på oppfølging og hjelp hjemme og lite fokus på utdanning i hjemmet som årsaker til dårlige prestasjoner på skolen og høy strykprosent.
Ungdom i prosjektområdet kommer fra familier der de har mistet en eller begge foreldrene og lever i ekstrem fattigdom. Ungdommen vokser opp i et miljø hvor det ikke er fokus på utdanning, og har derfor ikke gode forutsetninger eller kunnskap om viktigheten av utdanning og de mulighetene det kan gi. HIV/AIDS er svært utbredt og fortsatt sett på som tabu og er en trussel for ungdommen som mangler viktig og riktig informasjon om sykdommen. Hverdagen er tøff og de fleste går lange avstander for å komme til skolen, og når de kommer hjem venter husarbeid og andre oppgaver som gjør at det ikke er rom for å gjøre lekser. På toppen har de aller fleste en dag uten mat i vente. Disse faktorene bidrar til en ond sirkel av fattigdom da ungdommene ofte er umotiverte, og mangler håp og kunnskap om muligheter etter grunnskoleutdanning og dropper tidlig ut av skolen. Jenter er spesielt utsatt og sårbare da de er i en alder der flere blir tatt ut av skolen av foreldrene for å hjelpe til hjemme, eller blir gravide. Gjennom vårt arbeid jobber vi med å fjerne hindringene som gjør at disse ungdommene ikke klarer å fullføre skolen.
Mange av elevene sliter med det faglige og Sabona har et stort ønske om å kunne starte med ekstraundervisning både for enkeltelever og grupper som ferieskole mellom terminene. Fagene engelsk, matte og naturfag er særlig viktige i forhold til å bestå videregående og for muligheter til videreutdanning. Det vil legges opp til ekstra undervisning på lørdager og i ferier. Sabona har også et ønske om å ta med elevene fra videregående i de rurale områdene på studietur til byen og besøke utdanningsinstitusjoner for å gi veiledning om mulighetene videre, både yrkesfaglige og akademiske retninger.
-
Høyere utdanning
Som følge av den politiske og økonomiske krisen i Zimbabwe har utdanningssektoren mottatt lite eller ingen statlig støtte de senere årene, og de færreste har råd til videreutdanning. Det er høy arbeidsledighet i landet og mange reiser ut for å skaffe seg arbeid. Matabeleland er det området i Zimbabwe som er mest neglisjert, og veldig få elever fra dette området får mulighet til videreutdannelse. Et utdanningsfond blir derfor veldig viktig for ungdommene i området.
Gjennom Sabonas høyere utdanningsfond i samarbeid med Kavlifondet har vanskeligstilte ungdom i Zimbabwe fått muligheten til å skape en fremtid ved å ta en utdannelse. Vi støtter studenter ved universitet, høyskoler og yrkesskoler. I tillegg til å dekke skolepenger, som er noe de færreste har mulighet til å betale, jobber Sabona med å veilede og tilrettelegge for studentene. Vi har flere prosjekter knyttet til opplæringen, blant annet studentforum, et mentorprogram, it-trening og vi har innredet et eget studierom for studentene. Støtten til studentene inkluderer også levekostnader da vi har opplevd at dette har vært en stor utfordring for studentene som allerede er i ordningen. Vi har fra oppstart sett en enorm utvikling hos studentene, de er svært engasjerte og studerer hardt. At så mange fra rurale områder nå tar høyere utdanning fungerer også som en motivasjonsfaktor for ungdom på videregående skole, og bidrar til å endre tankegangen til barna på landsbygda som aldri før har kunnet drømme om å få ta høyere utdanning.